4. јул 2024.

Свашта ново научих (први део) - Ознаке на гумама

Децембар 2021. године, дошло време да се промене гуме на аутомобилу. У том моменту сам само знао да ми требају гуме димензија 235/55 R17 и како бих избегао мењање пред свако лето и зиму, хтео сам гуме предвиђене за вожњу у свим сезонама. Купио сам четири нове гуме домаће производње, намотирао их код вулканизера и кренуо да возим.

После три године и око сто хиљада пређених километара видела се значајна промена на предњим гумама, толико су се истрошиле да су по спољашњим и унутрашњим боковима потпуно остале без "шаре". Када се упореде са задњим гумама, разлика је драстична. Падало ми је и на памет да трап није центриран како треба, али то није био случај. Приде сам десну гуму, при неком скретању, ударио бочно од ивичњак и од тада је почела да испушта ваздух, толико да сам у последње време морао једном дневно да је "допумпам". Крајње је време да се поново мењају, ако не све четири, онда бар предње.

За протекле три године, кроз причу са многим возачима, посебно са онима који се више разумеју у пнеуматике, искристалисао се став да гуме за све сезоне нису баш идеалне. Да би покриле сва годишња доба, направени су извесни компромиси, зими се ове гуме не понашају као праве зимске гуме (нису мекане), а лети се доста више троше и бучније су него праве летње гуме. Сходно реченом, решио сам да се вратим на режим где се сходно годишњим добима користе одговарајуће гуме. Али, пошто ми се мењање гума пред свако лето и зиму и даље као идеја чини напорним, пало ми је на памет да бих можда могао да набавим сет фелни, тако да имам један сет за лето, један за зиму. На тај начин бих мењао целе точкове, а не само гуме. Можда грешим, али ми ово изгледа као мање временски захтевно, него мењање гума, такође ми делује као лакше за организацију, а можда и сам могу да променим точкове, без одласка код вулканизера и заказивања. При том, вулканизер ми каже да је за саме гуме боље када се чувају на фелнама, него кад се скидају и враћају.

Што се гума тиче, већ сам знао да 235 представља ширину изражену у милиметрима...

 

Поред ових, најважнијих, за димензије, на гумама постоји још читав низ ознака за које треба знати шта представљају. То су индекс оптерећења (Load Index), а дефинише носивост коју свака гума појединачно може безбедно да поднесе, као и индекс брзине (Speed Rating) који означава максималну брзину коју гума може издржати при дозвољеном оптерећењу. Вредности ових индекса можемо наћи у табелама:


На пример гума која има ознаку 235/55 R17 103Y има носивост од 875 кг и може да издржи максимална брзину до 300 км/ч.

 

Додатне ознаке које могу да се сретну на пнеуматицима:

DOT - Датум производње гуме. Овај четвороцифрени број означава у којој недељи (прва два броја) и које године (последња два броја) је произведена гума. Дакле, уколико се на гуми налази DOT 5121, то значи да је она произведена у педестпрвој недељи 2021. године.

M+S - Гума намењена за блато и снег (Mud + Snow). Ова ознака се налази на зимским гумама и код већине гума за све сезоне. 

RFT - Run Flat или Run On Flat је посебна врста гуме која вам омогућава наставак вожње уколико се гума пробуши или издува.

XL - Ова ознака значи да је гума ојачана и има већу носивост (extra load).


На следећем линку могуће је наћи још података о овој теми као још додатних занимљивих и корисних чланака о гумама: https://autogumesrdanov.rs/tekstovi-auto-gume/oznake-na-gumama-i-eu-nalepnica

 

Са идејом да купим још један сет фелни, почињем да се срећем са новим терминима које сам привремено научио и хоћу да их забележеим да би их лакше нашао кад ми поново затребају. Првобитна идеја је била да све ставим у овај блог пост, али обзиром да се текст о ознакама гума одужио, онда ћу о карактеристикама фелни и њиховим ознакама у наредном чланку писати.